10 Eyl

Joan Miro Ferra - Çiftlik 1921-22

Posted by Filiz ULUÇ

İlk dönem resimlerindeki fovist yaklaşım geometrik ve ayrıntıcı çalışmaları süreci sonrası kübizm izleriyle zenginleşir. Tam da bu Picasso nun satın aldığı “otoportre”de açıkça görülür. Çiftlik ise bir adım ötesidir.

 

İlk dönem resimlerindeki fovist yaklaşım geometrik ve ayrıntıcı çalışmaları süreci sonrası kübizm izleriyle zenginleşir. Tam da bu Picasso nun satın aldığı “otoportre”de açıkça görülür. Çiftlik ise bir adım ötesidir.  Gerçeküstücülük (Surrealism) ün öncülerinden olan Miro’nun “Çiftlik” adlı eseri Ernest Hemingway tarafından satın alınmadan önce ( birçok galerilere giden Miro) alıcı bulamaz. Bu eserinde Miro   hayata   yeniden tutunma  dönemini yansıtmış olabilir. Kuyumculuk ve marangozluk  ile uğraşan Miro’nun  ailesi  17 yaşında iken  Güzel Sanatlardan ayrılıp memuriyet hayatına atılmasını  destekler. Ardından sağlığı bozulur.

Geçirdiği sinir krizleri sanattan uzaklaşması mı?

İlkokul dönemlerinde kendi isteği ile aldığı desen kursları onun içe  dönük mizacının dışavurum yöntemini belirlemiş olduğunu düşünüyorum. Çiftlik ve şehir arasında gidip gelmeleri sırasında yaptığı bu resimde hissettiğim şey; çocukluğuna sarılmanın şehir hayatına attığı adımlarının istikrarına katkıda bulunmasıdır. Miro toprağa bağlı biri olduğunu şu sözleri ile kanıtlıyor: *”Bir bitki olduğum düşüncesini yaşıyorum, benim köklerim burada.” “Dünyanın en salak insanları burada yaşar. Toprak ve bir tek toprak: Benden çok daha güçlü bir şey. Düşlerimizden fırlamış gibi gelen dağların ve de gökyüzünün çok önemli bir yeri var yaşamımda. Alman romantizmi anlamında değil, bu biçimlerin görüntüsü değil, zihnimde yaratıkları şok önemli. Montroig’de beni biçim besler.” 

Fovist ve Kübist çizgilerinin daha ötesine geçer bu resminde. Resmin tamda ortasındaki okaliptus ağacı toprağına bağlılığını mı simgeler? Patikadaki ayak izleri bizi onun çocukluğuna mı götürüyor? Çocuk olduğunu varsaydığım minik figürün yakınındaki çamaşır yıkayan kadın, ona yeterince yakın olamayan kadın  mı? 

Çiftlik evinin eski duruşunun yanı sıra, resmin diğer tarafında duran kırmızı kare, fokus edasıyla  Geometrik çizgiler ve detaylarla, es-pas ilişkisini sunuyor  bize.

*Kaynaklar  “Eleştirmenlere göre “Çiftlik” yazarın şiirsel realizm periyodunun büyük finalidir.”der.